اصل گمشده در فوتبال ملی
تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۳۴۹۹۶
یکــــــــی از اهـــداف ورزش چه در سطح حرفـــــهای و چــــــه آماتـــــور آن، رعایت «اخلاق» و منشهای انســــــانی است که در تمـــــــام کشورها با فرهنگهای متفاوت، بسیار محترم شمرده شده و اهمیت بسیاری دارد.
روزنامه ایران: یکــــــــی از اهـــداف ورزش چه در سطح حرفـــــهای و چــــــه آماتـــــور آن، رعایت «اخلاق» و منشهای انســــــانی است که در تمـــــــام کشورها با فرهنگهای متفاوت، بسیار محترم شمرده شده و اهمیت بسیاری دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
«ریو فردیناند» مدافع میانی باشگاه منچستریونایتد و تیم ملی فوتبال انگلستان در سال 2003 از انجام تست دوپینگ سر باز زد اما پیش از آنکه اتحادیه فوتبال انگلستان او را با محرومیت مواجه کند، توسط باشگاه منچستریونایتد به مدت 8 ماه محروم شد. «اسون گوران اریکسون» سرمربی سوئدی تیم ملی فوتبال انگلستان در آن زمان بهدلیل احتیاج مبرم به فردیناند برای مسابقات یورو 2004 از باشگاه «منیو» درخواست کرد تا در حکم خود تجدید نظر کند زیرا با وجود محرومیت 8 ماهه، این مدافع ارزنده تورنمنتی به آن اهمیت را از دست میداد اما حکم تغییر نکرد و ریو فردیناند نتوانست تیم ملی فوتبال انگلستان را در جام ملتهای اروپای 2004 همراهی کند.
مورد بعدی رسوایی اخلاقی ــ جنسی «کریم بنزما» مهاجم فرانسوی باشگاه رئال مادرید اسپانیا بود که پس از اثبات آن، نهتنها به مدت دو سال از تیم ملی فوتبال فرانسه کنار گذاشته شد بلکه جایگاه او در باشگاه رئال مادرید نیز بهشدت به خطر افتاد و با جریمه نقدی و محرومیت روبهرو شد. این زیر پا گذاشتن اخلاق اما در جایی پررنگتر و غیرقابل بخششتر میشود که اهمیت و «قداست پیراهن تیم ملی» خدشهدار میشود زیرا شأنیت و شخصیت تیم ملی اعتبار خود را از شأنیت و شخصیت یک ملت میگیرد، ملتی که برای هر پیروزی دست دعا بهسوی آسمان دراز میکند و اشک شوق میریزد و برای هر شکست غمگین و متأثر میشود.
متأسفانه باید اقرار کرد که حجم بیاخلاقیها در فوتبال باشگاهی و ملی ما آنچنان از حد رد شده و موارد بسیار دارد که در یادآوری آنها ممکن است چندین و چند مورد از قلم بیفتد، با این حال معلوم نیست که مدیران فوتبال کشور دیگر چه اتفاقی را باید نظارهگر باشند تا برای جلوگیری از تکرار نشدن آنها کاری کنند؟ شاید اگر در جام ملتهای آسیای 2007 چین وقتی دو بازیکن تیم ملی در برابر دوربینهای تلویزیون به هم فحش دادند و یکدیگر را با سیلی نواختند، در جا با اولین پرواز به تهران برمیگشتند و تا مدتها و شاید هرگز مفتخر به پوشیدن پیراهن تیم ملی نمیشدند، امروز «اتوبوس تیم ملی» به واسطه رفتار زشت و زننده بازیکنی چون محمدحسین کنعانی زادگان، سوژه رسانهها و مکانی برای آلوده کردن فضای تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران نمیشد. اما متأسفانه، «نتیجه» برای مدیران فوتبال و سرمربیان تیمهای ملی آنقدر بااهمیت است که باعث میشود به راحتی چشمانشان را ببندند و گوشهایشان را بگیرند تا مبادا جایگاه «کادو داده شده» به آنان، متزلزل شود.
شاید از «دراگان اسکوچیچ» نباید چنین توقعی داشته باشیم زیرا او با کارنامهای بسیار ضعیفتر از بسیاری از مربیان وطنی در حالی که دیگر سرمربی «خونهبهخونه» بابل هم نبود و در خواب هم نمیدید که بازیهای جام جهانی را در استادیوم محل برگزاری ببیند، حالا روی نیمکت تیم ملی فوتبال ایران نشسته یعنی جایی که بهترین مربیان کارنامهدار دنیا آنهم با چنین بازیکنانی، آرزوی نشستن روی آن را دارند.اما مدیران فوتبال کشور چطور؟ آیا این صندلی برای آنان هم زیاد است؟ که اینچنین، اخلاق را قربانی میکنند؟ هنوز یادمان نرفته که «دهداریها»، «پورحیدریها»، «مهاجرانیها» و... روی این نیمکت مینشستند و هنوز در یاد داریم که زندهیاد «پرویز دهداری» چرا در مسابقات مقدماتی جام ملتهای آسیای سال 1988 و در خاک بنگلادش در حالی که تیم ملی 3 تعویض خود را کرده بود یکی از بهترین بازیکنان تیم ملی را برای «متنبه کردن» از زمین بیرون کشید و تیم ملی حدود 30 دقیقه، 10 نفره در مقابل حریف بازی کرد.
آقایان، حضرات، مدیران، مربیان، بازیکنان؛ این «تیم ملی فوتبال ایران» است، پیراهن این تیم قداست دارد، قداستی که آن را از شخصیت و شأنیت ملتی میگیرد که مردمِ روزهای سختاند، مردمی که این پیراهن را پرچم خود دانسته و برای برافراشته شدن آن هزینههای گزاف دادهاند. این تیم متعلق به تکتک مردم ایران از خرمشهر تا سرخس و از گواتر تا ارس است. فرزندان پاک این سرزمین در رؤیاهایشان پوشیدن این پیراهن را میپرورانند، رؤیاهای شیرین آنان را ویران نکنید و آن صندلی، نیمکت و پیراهن را تا بیش از پیش دیر نشده، به اهلش بسپارید!
انتهای پیام/
منبع: ایران آنلاین
کلیدواژه: فوتبال انگلستان تیم ملی فوتبال
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۳۴۹۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
انتشارات صهبا از کتاب جدید با نام «حدیث مکارم الاخلاق» رونمایی کرد
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، در آستانۀ برگزاری سیوپنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، انتشارات صهبا (مؤسسه ایمان جهادی) از کتاب «حدیث مکارم الاخلاق» رونمایی کرد.
کتاب «حدیث مکارم اخلاق»، کتابی است اخلاقی، در شرح و تبیین حدیثی از امام صادق علیهالسلام، که در آن ده صفت از صفات پیامبر اکرم را بیان کردهاند؛ یقین، قناعت، صبر، شکر، حلم، حسن اخلاق، سخاوت، غیرت، شجاعت، و مروّت. این کتاب دربردارندۀ متن جلساتی است که مقام معظّم رهبری در سال ۱۳۵۲ شمسی در مسجد کرامت مشهد داشتهاند، و در آن جلسات این روایت را خوانده، و این صفات را شرح دادهاند.
البته، برای تکمیل مباحثی که ضبط نشده بوده، و رفع نواقص جلسات، روایتهایی از احادیث دروس خارج فقه دوران رهبری معظّمله، به کتاب اضافه شده است. کتاب حدیث مکارم الاخلاق در یازده فصل و مطابق صفاتی که در حدیث ذکر شده تنظیم شده است.
لازم به توضیح است که انگیزۀ جمعآوری این کتاب از جانب مردم و مخاطبان ایجاد شد که با دلهای پاک خود، طالب محصولی با محتوای اخلاقی از حضرت آیتالله خامنهای حفظهالله بودند؛ این کتاب در ۳۹۰ صفحه، در قطع رقعی و با قیمت ۸۵ هزار تومان در فروشگاه اینترنتی انتشارات صهبا به نشانی www.sahba.ir و کتابفروشیهای سراسر کشور موجود است و علاقهمندان میتوانند برای خرید کتاب اقدام نمایند.
برشی از کتاب:
در روایات صادره از ائمۀ هدی علیهمالسلام راجعبه حلم خیلی تأکید شده. در قرآن کریم هم در مقام ستایشِ بعضی از بندگان شایسته و عظیمالقدر، آنها به صفت حلم توصیف شدند، «اِنَّ اِبراهیمَ لَحَلیمٌ اَوّاهٌ مُنیبٌ». انسان با خودش فکر میکند که این حلم چیست و چرا اینقدر در روایات و کلمات ائمۀ هدی صلواتاللهعلیهم که پیشوایان اخلاق و اندیشۀ بشری هستند، تأکید شده راجعبه حلم، یا در قرآن بهصورت صفتی برای ابراهیم خلیلالله ذکر شده. این انسان را وادار میکند که دنبال صفت حلم راه بیفتد در روایات و در لغت و در گفتار بزرگان، تا بالاخره دربیاورد که معنای این صفت چیست؟ آیا همینکه مردم امروز به آن میگویند حلم، این است؟ حلم همین است؟
متأسفانه این صفت هم، این لغت هم، این مفهوم هم مثل واژه و مفهوم صبر یا قناعت یا شکر، در طول زمان تحریف شده. آنچه که ائمۀ ما علیهمالسلام از آن تعریف کردهاند، آن چیزی است، آنکه ما امروز به نام حلم میشناسیم، چیز دیگری است. نمیگویم که صددرصد باهم اختلاف دارند، اما پنجاه درصد باهم اختلاف دارند. حالا بنده این را عرض میکنم و در روایات درمیآوریم مطلب را، تصدیق و قضاوتش با شما عزیزان.۱۶/۱۱/۱۳۵۲
انتهای پیام/